Nabídka
Nabídka
Reference
Reference
Poptávka
Poptávka
Účinné weby, eshopy, internetový marketing a služby
Nadřazená stránka:

Analýza použitelnosti eshopu SportObchod.cz

Příklad analýzy použitelnosti na eshopu jednoho z největších sportovních prodejců ve střední Evropě

Kolega mě upozornil, že jeden z největších sportovních prodejců ve střední Evropě spustil nový internetový obchod (po 18ti měsících vývoje; předchozí eshop jim sloužil 33 měsíců).

V minulosti jsem při nákupu na SportObchod.cz oceňoval osobní přístup... Účast špičkové poradenské společnosti H1 přislibovala možnost prověření know-how Abeo. Vrhl jsem se tedy do zběžného proklikání nového eshopu... ze kterého se následně stala tato částečná analýza použitelnosti internetového obchodu.

A jak SportObchod.cz obstál? Poměrně dobře, ale existují i "důležité drobnosti", které by bylo vhodné doladit.

Vizuální změna k lepšímu je nepřehlédnutelná. Cestu k objednávce usnadňuje promyšlená informační architektura eShopu (způsob navigace, rozmístění prvků na stránce, ...). Zákazníci jsou  odměňováni za nákup věrnostními body, což u části z nich posílí loajalitu a opakované nákupy... zkrátka propracovaná klasická funkcionalita profesionálního obchodu.

Na SportObchod.cz jsou propracované např. tyto části:

Propracovaný design první stránky:

  • s přehledným prolinkováním na zboží v jednotlivých sportovních oddělení, včetně hluboce zanořených kategorií (pravděpodobně nejziskovější nebo nejprodávanější kategorie)
  • s vhodně umístěným políčkem pro vyhledávání (ve zboží i kategoriích zboží)
  • s možností intenzivní podpory vybraného zboží prostřednictvím sekce "Sportobchod doporučuje"

Na detailu kategorie (např. Florbalky):

  • je tah k objednávce - volbu podkategorií nebo přímo konkrétního zboží
  • minimalizace rozptylování návštěvníků a prostoru stránky zabraného hlavními kategoriemi - ty jsou nahrazeny výrazným DHTML selectorem "Zobrazit další sporty"
  • u filtru zboží "Upřesnit vlastnosti" je intuitivní rozšiřování o další parametry

Na detailu zboží (např. Florbalová hokejka Salming Campus 34 96 cm):

  • výrazný konkrétní hlavní titulek ujistí že je na webu správně hned i toho, kdo právě přišel z internetového vyhledávače
  • jsou intuitivní nástroje "Doporučit" (pro snadné "samovolné" šíření webu dalším), "Tisknout" (pro pozdější přečtení nebo ukázání spoluhráčům) a "Porovnat" pro vybrání vhodného zboží
  • je prostorově úsporně řešená fotogalerie s vhodně velkým detailním obrázkem

Ale eShop má i "drobnosti" k doladění:

Např. na detailu zboží:

  • Odkaz "Jak vybrat velikost?" odvádí návštěvníka ze stránky s detailem zboží.
    Je sporné, zda sem tento odkaz umístit. Pro umístění hovoří snaha o minimalizaci vracení zboží v zákonné lhůtě. K lepší použitelnosti webu by pomohlo, kdyby na odkazované stránce "Podrobný průvodce výběrem florbalové hole" byl snadný proklik zpět, přímo do vhodných kategorií floorbalových holí.
  • Technicky je nevhodně řešena záložka "Popis". Záložka obsahuje potenciálně důležitá slova pro vyhledatelnost zboží v internetovém vyhledávači, ale technický způsob skrytí záložky:
    • zvyšuje pravděpodobnost, že slova obsažená v této záložce nezvýší vyhledatelnost stránky.
    • neumožní zobrazení obsahu záložky uživatelům, kteří nemají povolen JavaScript
    • lepším řešením je popis skrýt JavaScriptem (tak jak je řešeno např. skrývání pátého a dalších zájezdů na cestovním portálu Kup a leť)

Na eShopu chybí odkaz na zobrazení Srovnání vybraného zboží. Odkaz se zobrazí ihned po přidání konkrétního přidání zboží do Srovnání, ale na žádné další stránce webu neexistuje odkaz, jak se na srovnání podívat. Významná investice do této funkcionality tak není snadno využitelná.

Výsledky vyhledávání nejsou ideální. Návštěvníkům webu by mohlo být zobrazeno více alternativ jak pokračovat, pokud jejich hledání neodpovídá žádné zboží ani žádná kategorie zboží

Další vydařené "třešničky na dortu" ale i věci k doladění by se pravděpodobně ukázaly při důkladnějším testování. Pokud by šlo o zákazníkem objednané testování tak bychom určitě otestovali celý objednávkový proces.

Z provedeného testování vyplývá, že SportObchod.cz, H1 i webdesignerské studio udělalo kus práce. eShop SportObchod.cz patří k českému nadprůměru, podobně jako např. www.megapixel.cz, loňský vítěz WebTop100 v kategorii E-shop.

Z dostupných informací odhadujeme, že vývoj eShopu stál každou z těchto společností minimálně jednotky milionů Kč. Předpokládáme, že se tato investice vyplatí. Jistotu v hodnocení výhodnosti investice samozřejmě mohou poskytnout jen tvrdá data o tržbách, nákladech na propagaci, atd. Obě společnosti mají do svých internetových obchodů nasazeno zaznamenávání návštěv přes Google Analytics a je tedy pravděpodobné, že tato data mají. Obě společnosti mají měření umístěno na počátku stránek - tj. změření zobrazení stránky je pro ně dokonce důležitější než zobrazení stránek uživatelům.

Výzvou pro tým Abeo s.r.o. je, aby v budoucnosti i špičkové společnosti místo vlastního vývoje mohly použít budoucí verzi Abeo eShopu.

V současnosti Abeo poskytujeme společnostem kromě tvorby marketingově účinných webových stránek např. konzultace jejich internetové strategie, odbornou pomoc při výběru vhodného dodavatele eShopu, testování použitelnosti jejich webů a eshopů, analyzování návštěvnosti a odborné konzultace a poradenství.

V případě zájmu o tyto služby nebo nás prosím kontaktujte.

Kontakt
Abeo s.r.o.
Prvního Pluku 347/12a
186 00 Praha 8

350 metrů od metra Florenc

Podrobné kontakty

Nezávazná poptávka
Jméno a příjmení
E-mail
Mám zájem o
www prezentace
SEO - optimalizace pro vyhledávače
Placená propagace (PPC, PPD, ...)
Odborné poradenství
Vaše zpráva
Telefon (volitelně)
přeji si dostat kopii odeslané poptávky
Prosím, nejste-li robot, napište jméno naší firmy: